Dzieci z domów dziecka

przy komputerze i pod żaglami.

Strona główna

Banda Czworga

Statystyka

Programowanie

Po pracy

Kontakt

Tales z Miletu

Jesienią 1996 r. przez media przetoczyła się informacja, że ZUS zablokował konta domów dziecka i dzieci nie mają co jeść. Udałem się do pobliskiego Domu Dziecka “Słoneczna Polana”. Przyjął mnie dyrektor mgr Jacek Maślankowski. Dowiedziałem się, że dzieci mają zaspokojone podstawowe potrzeby żywnościowe i ubraniowe. Napomknąłem o możliwości zorganizowania kursu komputerowego dla jego wychowanków.

Już następnego dnia dyrektor Maślankowski miał skompletowaną listę uczestników kursu. Dziesięcioro dzieci z sześciu domów dziecka zlokalizowanych na Bałutach, w Zgierzu, w Grotnikach i w Dąbrówce k. Zgierza. Tylko te dzieci z wymienionych domów uczęszczały do szkół ponadpodstawowych.

Kurs udało się przeprowadzić dzięki łańcuchowi ludzi dobrej woli. PCK użyczył nieodpłatnie sali komputerowej w Zgierzu. Wykłady, również bezpłatnie, prowadzili współpracownicy Biura Usług Matematycznych “AKSJOMAT” (dr Alicja Jantas, prof. dr hab. Stanisław Goldstein, mgr inż. Piotr Jałowiecki, mój syn Sebastian i ja). Unia Wolności ufundowała drugie śniadania. Kurs odbywał się w każdą niedzielę od listopada ‘96 do czerwca ‘97.

W grudniu ‘96 młodzi komputerowcy pojechali na trzydniowy rajd w Masywie Śnieżnika ufundowany przez dostawcę komputerów i kas fiskalnych, firmę INVAR SYSTEM S.A. Niektóre dzieci pierwszy raz widziały góry.

W maju ‘97 dzieci pojechały na czterodniowy rejs na szalupach DZ po Wielkich Jeziorach Mazurskich za pieniądze Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.

Wiosną ‘98, kanclerz Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi dr Makary Stasiak ufundował rejs mazurski dla 20 wychowanków domów dziecka. Dzieci dostały też suchy prowiant za 400 zł od panów Tomasza Stołowskiego i Jarosława Lechusa.

Była to moja 40 wyprawa młodzieżą (ósmy rejs). Listę dzieci przygotował niezawodny dyrektor Maślankowski. Plan rejsu przewidywał wypożyczenie łódek z Klubu Morskiego w Węgorzewie i przepłynięcie przez Mamry do jezior Przystań i Stręgiel. Pierwsza korekta planów nastąpiła już w kwietniu: palił się Klub w Węgorzewie. Zamówiliśmy, więc szalupy w Ogonkach i w Stręgielku.

W piątek 22 maja dojechaliśmy autokarem nad jezioro Gołdopiwo i rozbiliśmy tam namioty. W sobotę rano spadł śnieg. Wiatr północny wzmógł się do 7 B. Oceniłem, że nie uda nam się wyjść pod wiatr z portu w Ogonkach z niewprawną załogą. Zamiast żeglarstwa zwiedzaliśmy bunkier Himmlera w lesie koło Pozezdrza. Zrezygnowaliśmy z czarteru łódek w Ogonkach i przenieśliśmy się z namiotów do budynków Międzyszkolnego Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego “Omega” w Stręgielku.

W niedzielę nadal wiało, ale wyszło słońce - żeglowaliśmy po jeziorze Stręgiel i rzece Sapinie na szalupie wypożyczonej w Ośrodku. Wieczorem - śpiewy przy ognisku. w poniedziałek znowu lało więc tylko zrobiliśmy klar na łodzi i wsiedliśmy do autokaru. Pojechaliśmy nad kanał Mazurski i buszowaliśmy po bunkrach Wehrmachtu.

Mimo kłopotów z pogodą i niezrealizowania programu, dzieci wyglądały na bardzo zadowolone. Dodam, że nie sprawiały kłopotów. Mam nadzieję na dalszą współpracę z młodzieżą z domów dziecka. Może znowu uda się zrobić jakiś kurs, a kolejny sponsor zgodzi się sfinansować im jakiś rajd lub rejs?

Sprawy finansowe wyglądają następująco: czarter szalupy DZ w Węgorzewie wynosi 120 zł za dobę w sezonie (dla nas 60 zł). Autokar został wynajęty w PKS i kosztował 1590 zł. Należy do tego dodać koszty wyżywienia i wstęp do skansenu lub muzeum. Ponieważ plan rejsu przewidywał 3 łodzie, uczestniczyło w nim 27 dzieci oraz po jednym sterniku jachtowym i jednym żeglarzu na łódź. Kadra nie płaciła i nie zarabiała.

Jeśli znajdą się ludzie dobrego serca i zasobnych portfeli, to dzieci z domów dziecka znów popłyną na jeziora. Zdaniem dyrektora Maślankowskiego, imprezy wspólne dla dzieci z domów dziecka i normalnych domów przynoszą najlepsze efekty wychowawcze dla obu stron. Może więc, Darczyńcy zechcą wysłać ze mną własne dzieci?

Darowizny przeznaczone dla domów dziecka umniejszają dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym (do 10% dochodu) na mocy art. 26 Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych z dn. 26.03.1991 r. Dz. U. 90 poz. 416 z 1993 r.